Ίλιγγος και ζάλη: Τι είναι και πώς αντιμετωπίζονται;

Ο ίλιγγος και η ζάλη είναι δύο κοινά συμπτώματα που μπορεί να επηρεάσουν την ισορροπία και την αίσθηση του εαυτού μας. Ο ίλιγγος είναι η αίσθηση ότι το περιβάλλον μας περιστρέφεται, ενώ η ζάλη είναι μια γενικευμένη αίσθηση αστάθειας ή αίσθηση ότι πρόκειται να λιποθυμήσουμε.

Ο ίλιγγος και η ζάλη μπορεί να έχουν πολλές αιτίες, συμπεριλαμβανομένων:

• Διαταραχές του λαβύρινθου: Ο λαβύρινθος είναι ένα όργανο στο εσωτερικό του αυτιού που βοηθά στη διατήρηση της ισορροπίας. Οι διαταραχές του λαβύρινθου, όπως ο καλοήθης παροξυσμικός ίλιγγος θέσης (BPPV), είναι μια κοινή αιτία ιλίγγου.
  • Καλοήθης παροξυσμικός ίλιγγος θέσης (BPPV)
  • Νόσος του Meniere: Μια κατάσταση που επηρεάζει το εσωτερικό του αυτιού και μπορεί να προκαλέσει ίλιγγο, ζάλη, απώλεια ακοής και εμβοές.
  • Σκλήρυνση κατά πλάκας: Μια νευρολογική διαταραχή που μπορεί να προκαλέσει διάφορα συμπτώματα, συμπεριλαμβανομένου του ιλίγγου και της ζάλης.
  • Υπερήλικες: Οι ηλικιωμένοι είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν διαταραχές του λαβύρινθου και άλλες καταστάσεις που μπορεί να προκαλέσουν ίλιγγο και ζάλη.
  • Γυναίκες: Οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν ίλιγγο και ζάλη από τους άνδρες.

Η διάγνωση του ιλίγγου και της ζάλης μπορεί να είναι δύσκολη, καθώς τα συμπτώματα μπορεί να μοιάζουν με αυτά άλλων παθήσεων. Ο γιατρός θα ξεκινήσει με μια λεπτομερή ιατρική ιστορία και φυσική εξέταση. Μπορεί επίσης να ζητήσει να γίνουν ορισμένες εξετάσεις, όπως:

• Εξέταση αυτιού: Αυτή η εξέταση μπορεί να βοηθήσει στον εντοπισμό διαταραχών του λαβύρινθου.
  • Ηλεκτροεγκεφαλογραφία (EEG): Αυτή η εξέταση καταγράφει την ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου.
  • Μαγνητική τομογραφία (MRI): Αυτή η εξέταση παρέχει λεπτομερείς εικόνες του εγκεφάλου.

Η θεραπεία του ιλίγγου και της ζάλης εξαρτάται από την αιτία. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η θεραπεία μπορεί να περιλαμβάνει:

• Φάρμακα: Τα φάρμακα μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των συμπτωμάτων του ιλίγγου και της ζάλης.
  • Χειρουργική επέμβαση: Σε ορισμένες περιπτώσεις, η χειρουργική επέμβαση μπορεί να είναι απαραίτητη για τη θεραπεία της αιτίας του ιλίγγου.

Η πρόγνωση του ιλίγγου και της ζάλης εξαρτάται από την αιτία. Σε πολλές περιπτώσεις, τα συμπτώματα είναι προσωρινά και υποχωρούν χωρίς θεραπεία. Ωστόσο, σε ορισμένες περιπτώσεις, τα συμπτώματα μπορεί να είναι χρόνια ή να υποτροπιάζουν.

Συμβουλές για την αντιμετώπιση του ιλίγγου και της ζάλης

Υπάρχουν διάφορα πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε στην αντιμετώπιση του ιλίγγου και της ζάλης, όπως:

• Κάντε αλλαγές στον τρόπο ζωής: Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ, καφεΐνης και νικοτινης, καθώς αυτά μπορεί να επιδεινώσουν τα συμπτώματα.
  • Μάθετε τεχνικές χαλάρωσης: Οι τεχνικές χαλάρωσης, όπως η βαθιά αναπνοή και η γιόγκα, μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση του άγχους και του στρες, τα οποία μπορεί να επιδεινώσουν τα συμπτώματα.
  • Πάρτε φάρμακα: Τα φάρμακα μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των συμπτωμάτων του ιλίγγου και της ζάλης.